Privacybeleid

Onze visie op privacy

Vodafone respecteert je privacy. Niet vanwege de wet, maar omdat wij net zoveel waarde hechten aan privacy als jij. Daarom gaan we zorgvuldig om met je gegevens.

In ons privacy statement staat

  • Welke persoonsgegevens we gebruiken
  • Wat we doen met jouw persoonsgegevens
  • Met wie we je gegevens delen
  • Een toelichting op de rechten die je hebt wanneer het gaat om je persoonsgegevens
  • Hoe je contact met ons kunt opnemen over privacy

Onze privacybeloftes

  1. Wij nemen je privacy serieus

Ons privacybeleid is erg belangrijk voor ons. Bij iedere keuze die we maken, nemen we maatregelen om je privacy zo goed mogelijk te beschermen. Daarvoor hebben we een privacyteam. De coördinatie van ons privacybeleid is in handen van een Privacy Officer. Verder zijn we lid van DDMA, de brancheorganisatie voor marketing en data. DDMA-leden moeten zich houden aan de wet en de Nederlandse Reclame Code.

  1. Je gegevens zijn veilig

De inhoud van je gesprekken, berichten of databestanden blijft geheim. De wet verbiedt ons om de inhoud van bel-, sms- en internetverkeer te bekijken zonder expliciete toestemming. En daaraan houden we ons natuurlijk. Ook verkopen we je gegevens niet aan anderen.

  1. Jij houdt controle over je gegevens

De gegevens die we over je vastleggen en verwerken, zijn van jou. En jij hebt én houdt controle over die gegevens. Via deze website zie je welke gegevens we vastleggen en kun je ons verzoeken deze te laten aanpassen of zelfs te laten verwijderen.

  1. We houden je op de hoogte

Als onze privacy statement wijzigt, passen we dit aan op onze website en brengen we je op de hoogte.

Privacy-incidenten

Online kun je allerlei gegevens opslaan. Lekker praktisch want zo kun je overal bij je foto’s, e-mails en documenten. Dit gemak heeft een keerzijde. Als informatie in verkeerde handen terecht komt, is identiteitsfraude of inbreuk op je privacy mogelijk. Daarom zoeken we continu naar een goede balans tussen gebruikersgemak en veiligheid.

Melden privacy-incident

Mocht er bij ons onverwacht iets niet goed gaan met de bescherming van je persoonsgegevens, dan melden we dit direct bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Als dit incident voor jou ongunstige gevolgen heeft, hoor je dat zo snel mogelijk. We informeren je over wat we gaan doen om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.

Wie is er verantwoordelijk?

De verantwoordelijke voor het verzamelen, beveiligen en gebruik van je gegevens is Vodafone Libertel B.V., Avenue Céramique 300, 6221 KX in Maastricht.

Persoonsgegevens

Dit zijn alle gegevens die zijn te herleiden tot een natuurlijk persoon. Denk aan naam (voor- en achternaam), telefoonnummer, e-mailadres en woonplaats. Ook een IP-adres, een soort van kenteken op internet, is een persoonsgegeven. Want het is te herleiden tot een individu. We verzamelen je persoonsgegevens. En gegevens over wat je doet. Dit zijn je gebruiksgegevens van bijvoorbeeld internet. We bewaren je gegevens niet langer dan nodig is. In ons privacy statement kun je lezen hoe lang dat is.

Wat we met je gegevens doen

We verzamelen je gegevens niet zomaar. Dat mag ook niet. De gegevens die wij in het kader van staging.welkomonline.nl kunnen verzamelen, verzamelen we met een bepaald doel, waaronder:

Websites en apps

We bieden websites en apps aan zodat je diensten bij ons kunt afnemen, zelf zaken online kunt regelen en met ons kunt communiceren. Hiervoor gebruiken wij je persoons- en gebruiksgegevens. Via onze websites en apps testen we soms ook onze dienstverlening.

Statistische analyse

Door persoonsgegevens en gebruiksgegevens te analyseren, krijgen we inzichten die nuttig zijn voor jou, voor ons en voor derden. Zulke statistische analyses voeren we alleen uit met informatie die niet meer tot jou persoonlijk te herleiden is.

Marketing, prijsvragen en benefits

We gebruiken je persoonsgegevens als je ons toestemming hebt gegeven om je te informeren over bestaande en nieuwe producten en diensten. We informeren je over speciale acties of bepaalde interessante content. Soms gebruiken we daarbij je persoons- en gebruiks gegevens, om aanbevelingen en aanbiedingen zo veel mogelijk aan te passen aan jouw persoonlijke situatie.

Als je meedoet aan een prijsvraag of je aanmeldt voor bepaalde voordelen gebruiken we je persoonsgegevens ook.

Contact met ons

Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Als je dat doet, krijgen we persoonsgegevens, over jou, zoals de inhoud van je vraag of klacht.

Wettelijke verplichting

Vanzelfsprekend houden wij ons aan de wet. In uitzonderlijke gevallen moeten we jouw persoonsgegevens aan de overheid of aan derden geven, bijvoorbeeld in geval van een strafrechtelijk onderzoek.

Zo houden we het samen veilig

Dit doen wij om je gegevens te beveiligen

Met spullen van een ander ben je altijd extra voorzichtig. Maar ook zelf kun je van alles doen om veilig met je gegevens om te gaan.

We nemen grondige veiligheidsmaatregelen:

  • We scannen onze netwerkinfrastructuur op virussen, schadelijke software en inbraakpogingen
  • We bewaren de logfiles van de opgespoorde virussen of beveiligingslekken
  • We laten geregeld de infrastructuur en onze beveiligingsprocessen controleren door onafhankelijke auditors
  • We vragen naar aanvullende informatie zoals je postcode, adres en klantnummer als je iets telefonisch wilt wijzigen of kopen

Wat je zelf kunt doen

Deze voorzorgsmaatregelen kun je zelf nemen:

  • Let goed op welke links je aanklikt in e-mails en op websites. Als je twijfelt, klik dan niet op de link.
  • Pas op met downloaden van apps via onofficiële kanalen
  • Maak geen verbinding met onbeveiligde wifi-netwerken die je niet vertrouwt
  • Geef wijzigingen in je gegevens op tijd aan ons door
  • Meld fraude en oplichting bij de nationale Fraudehelpdesk

Je rechten op een rij

Je gegevens zijn van jou. En daarom heb je natuurlijk bepaalde rechten.

Ook als je (nog) geen klant bent, verzamelen we gegevens. Bijvoorbeeld als je op onze websites surft of als je verbinding maakt met een wifi-hotspot. Net als klanten kun je als niet-klant aan ons vragen welke gegevens we verzamelen, met welk doel en wat we ermee doen. Je verzoek stuur je naar: Vodafone Libertel B.V., Avenue Céramique 300, 6221 KX in Maastricht.

Gegevens opvragen

Je hebt het recht om de gegevens die wij van je hebben in te zien. Daarom kun je een overzicht bij ons opvragen van de gegevens die we verzamelen, met welk doel we dat doen en met welk soort organisaties we die gegevens delen.

Gegevens wijzigen

Als onze gegevens over jou fout zijn, kun je dit melden en deze gegevens laten wijzigen. Zo help je ons om alles zo compleet en correct mogelijk te houden.

Gegevens laten verwijderen

In bepaalde gevallen mag je ons vragen om je gegevens te verwijderen. Je kunt een verzoek indienen om je gegevens te verwijderen als:

  • We de gegevens die we van je hebben verzameld niet langer nodig hebben
  • Je jouw toestemming om bepaalde gegevens te verwerken hebt ingetrokken
  • Je een specifieke reden hebt om bepaalde gegevens te laten wissen
  • Je jonger bent dan 16 jaar en de gegevens zijn verzameld via een website of app
  • De gegevens zijn verzameld voor direct marketingactiviteiten
  • Als je vindt dat we de gegevens niet mogen bewaren

Toch bewaren

We kunnen niet altijd aan je verzoek voldoen. Soms hebben we een goede reden om je gegevens nog te bewaren. Bijvoorbeeld als we nog bezig zijn met de afhandeling van een klacht of we wettelijk verplicht zijn om de gegevens te bewaren

Als we je verzoek om gegevens te verwijderen afwijzen, laten we je altijd weten waarom. Afhankelijk van hoe je de aanvraag hebt gedaan, krijg je een reactie per post of in My Vodafone.

Bezwaar maken tegen gebruik van gegevens

En je kunt in bepaalde situaties bezwaar maken tegen het gebruik van je gegevens.

Bezwaar?

Je kunt bezwaar maken tegen het gebruik van je gegevens als:

  • Je niet wilt dat we je gegevens voor direct marketing gebruiken
  • De gegevens niet (meer) voor een doel worden verwerkt waarvoor ze verzameld zijn
  • Je in een specifieke persoonlijke situatie zit
  • Als je niet wilt dat wij je gegevens gebruiken voor historisch of wetenschappelijk onderzoek of voor statistiek.

Toch verwerken

We kunnen niet altijd aan je verzoek voldoen. Soms hebben we een goede reden om je gegevens nog te verwerken. Bijvoorbeeld als:

  • Er een publiek belang is bij de verwerking, dan kunnen we je verzoek afwijzen.
  • We een goede grond hebben om je gegevens nog te verwerken
  • We nog bezig zijn met de afhandeling van een klacht

Als wij je verzoek om gegevensverwerking te staken afwijzen, laten we je altijd weten waarom. Afhankelijk van hoe je de aanvraag hebt gedaan, krijg je een reactie per post of in My Vodafone.

Fraude via internet

Heb je een bericht ontvangen dat afkomstig lijkt van Vodafone maar vertrouw je het niet? Klik dan niet op linkjes en geef geen persoonlijke of logingegevens, en al helemaal geen wachtwoorden. Want misschien is het een bericht waarmee een internetcrimineel je persoonlijke gegevens probeert te krijgen. Dit heet ook wel phishing of identiteitsfraude.

Zo herken je phishing

Internetcriminelen gebruiken verschillende manieren om naar je gegevens te vissen. Dat doen ze via e-mails, sms'jes, whatsapp'jes of zelfs per telefoon. Soms zie je meteen dat het om phishing gaat. Bijvoorbeeld omdat de tekst of de opmaak van het bericht anders is dan je gewend bent, of omdat Vodafone niet de echte afzender is. Maar soms is het niet zo duidelijk dat het om phishing gaat.

Onderwerp van het bericht

Vaak gebruiken criminelen een alarmerend onderwerp in het bericht, zoals:

  • Controleer je inloggegevens, want er is iets mis met de beveiliging
  • Je hebt nog een openstaande rekening
  • Je moet je account nog bevestigen
  • De afschrijving is niet gelukt

Ze vragen je op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

Voorbeelden

Op ons forum staan voorbeelden van valse e-mails waarvan we weten dat ze in omloop zijn.

Bekijk recente Vodafone phishingmails

Check ook verdachte e-mails van Ziggo

Dit kun je zelf doen

Blijf altijd alert en volg je gevoel. Als je een e-mail niet verwacht, is dat vaak al een teken.

Blijf opletten

  • Let extra op als je gevraagd wordt gegevens door te geven
  • Controleer het e-mailadres van de afzender
  • Controleer het adres (de URL) van een link
  • Lees e-mails en websites kritisch. Er staan vaak spelfouten in valse e-mails. En je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Gaat het inlogproces anders dan je gewend bent? Log dan niet in.
  • Controleer of de verbinding beveiligd is. Je ziet dan een hangslotje en de adresregel is vaak groen gekleurd.
  • Vergelijk prijzen via bijvoorbeeld met tweakers.net. Sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn.
  • Meld een verdachte e-mail uit naam van Vodafone bij ons via phishing@vodafone.nl

Geen goed gevoel bij een e-mail? Bel naar 1201 en vraag het onze klantenservice. Dan weet je zeker of de mail vals of echt is.

Toch gereageerd?

Onderneem actie:

  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dat dan meteen.
  • Creditcardgegevens doorgegeven? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.

Doe een fraudemelding bij de nationale Fraudehelpdesk.nl of bel naar (088) 786 73 72. Ze beantwoorden vragen en helpen je de schade te beperken en te onderzoeken of je deze misschien vergoed krijgt.

Wat doen wij?

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen die waar mogelijk uit de lucht.

Meer informatie over veilig internetten en online privacy vind je op Veilig internetten.nl.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken

Als eigenaar van deze website gebruikt EDG Educatieve Distributie B.V. (EDG) op staging.welkomonline.nl alleen technische en functionele cookies en analytische cookies die geen inbreuk maken op uw privacy.

Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die EDG gebruikt, zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.

Google Analytics

EDG gebruikt Google Analytics om te analyseren hoe vaak deze website wordt bezocht. Hiertoe verzamelt EDG IP-adressen van de bezoekers van staging.welkomonline.nl. De statistieken worden maximaal 12 maanden bewaard. EDG deelt de IP-adressen met Google ten behoeve van statistiekenprogramma Google Analytics en met Vodafone ten behoeve van onder andere de werking en verbetering van de website. EDG heeft hiervoor een verwerkersovereenkomst met Google afgesloten. Er zijn maatregelen getroffen om de herleidbaarheid van bezoekers aan onze website zo veel mogelijk te beperken. Dit betekent dat de IP-adressen geanonimiseerd worden. De functie voor User ID’s van Google wordt niet gebruikt.

Welkom Online is een initiatief van