
2. Bellen en SMS'en
Een telefoon is om mee te bellen, toch?!
Maar hoe belt u iemand met een smartphone?
En waar en hoe slaat u contacten op?
Weet u al hoe u tekstberichten stuurt?
En wat is voicemail eigenlijk?
Wilt u terwijl u alle mogelijkheden onderzoekt nog even terug naar een eerder les-scherm? Dat kan! U kunt met uw vinger gewoon weer naar boven swipen in de les.
Tik op Doorgaan en we leggen het u allemaal uit.
Opdracht
U heeft uw smartphone natuurlijk niet voor niets. Bent u klaar om uw eerste telefoontje te plegen?
Daar gaan we!
Open de bel-app (herkenbaar aan het telefoon-icoontje) en ga naar het toetsenbord.
Tik vervolgens het nummer van een familielid of vriend. Zij vinden het vast niet erg dat u de belfunctie van uw telefoon even test.
We zijn erg benieuwd of het u lukt om uw eerste telefoontje te plegen!

Het adresboek
U kunt ook telefoonnummers opslaan in uw telefoon: in de Contactenlijst of het Adresboek.
Zo hoeft u geen enkel nummer meer te onthouden. En ze ook niet steeds opnieuw in te toetsen.
Als u op het telefoon-icoontje drukt, opent de contactenlijst meestal automatisch. Deze lijst staat op alfabetische volgorde.
Door omlaag te swipen (vegen), bladert u door de contactenlijst, het hele alfabet langs.
Drukt u op een naam, dan krijgt u de contactgegevens van die persoon te zien. Als u op het telefoonnummer drukt, dan start u een belletje naar die persoon.
Deze contactgegevens moet u wel zelf eerst hebben ingevuld op uw telefoon. Dat kan even een klusje zijn, dus ga er rustig voor zitten.
Een nummer opslaan
Om een telefoonnummer van iemand op te slaan, drukt u op het telefoon-icoontje of de contacten-app op uw scherm. Nu opent zich de contactenlijst.
U ziet een plus-teken (+) of Nieuw contact aanmaken. Als u daarop tiikt, kunt u de contactgegevens invoeren: de voor- en/of achternaam en een telefoonnummer natuurlijk. Maar het thuisasdres of een e-mailadres kan ook. Dan heeft u echt alle informatie handig bij mekaar.
Als u de gegevens hebt ingevuld, drukt u rechtsboven op Gereed (iPhone) of Opslaan (Android).
Het nummer staat nu opgeslagen in uw telefoon.

Opdracht
U kunt altijd met de helpdesk van Welkom Online bellen als iets niet lukt online, of als u vragen hebt. Als u ons telefoonnummer opslaat in uw telefoon, heeft u dat altijd snel en handig bij de hand.
Open daarom de contactenlijst van uw telefoon en voeg het contact Welkom Online-helpdesk 088-344 2000 toe.
Sluit de contactenlijst nu even af en open deze opnieuw.
Swipe naar de contacten met een naam die met een W beginnen.
Staat de Welkom Online-helpdesk erin?

Een nummer blokkeren
We hopen dat het niet nodig is, maar u kunt ook telefoonnummers blokkeren. Dan kunt u nooit meer gebeld worden door de persoon of organisatie met dat nummer.
Verandert u van gedachten, dan kunt u het nummer natuurlijk altijd weer deblokkeren.
Wilt u iemand blokkeren? Vraag dan hulp van iemand die u vertrouwt.
Wat is voicemail?
Stel: u wordt gebeld, maar u bent onderweg en kan dus even niet opnemen. Die persoon kan dan een voicemail (spraakbericht) achterlaten. Die kunt u dan later afluisteren. En de persoon terugbellen natuurlijk.
Om voicemails te kunnen ontvangen, moet u dit wel hebben ingesteld. Hiervoor moet u eenmalig bellen met uw telefoonprovider (bijvoorbeeld KPN of T-Mobile) en ook een welkomstboodschap inspreken.

Laat een bericht achter…
Deze boodschap mag u zelf bedenken. Handig is als u uw naam noemt en uitlegt dat de beller een spraakbericht kan achterlaten.
Bijvoorbeeld: “Dit is de voicemail van Jan de Wit. Ik ben momenteel niet bereikbaar. Laat een bericht achter na de piep, dan bel ik u zo snel mogelijk terug.”
Vindt u het niet prettig om spraakberichten te ontvangen? Dan kunt u dat gewoon aangeven in uw welkomstboodschap.
Bijvoorbeeld: “Dit is de voicemail van Jan de Wit. Ik luister mijn voicemails niet, dus u kunt geen boodschap achterlaten. Stuur me een sms’je of e-mail, of probeer het later nog eens.”
Opdracht
Om uw voicemail in te schakelen en de welkomstboodschap in te spreken, belt u naar een speciaal voicemail-nummer van uw provider. Dit nummer is meestal 1233.
U hoort dan een automatisch keuzemenu waarin u uw voicemail kunt instellen, wijzigen of juist uitschakelen.
Probeer het maar eens!
Werkt het nummer 1233 niet voor uw provider? Toets dan in google de zoekterm voicemail nummer en de naam van uw provider in. Het nummer vindt u dan in de zoekresultaten.
Voicemail afluisteren
Heeft iemand u geprobeerd te bellen en een voicemail ingesproken? Dan krijgt u een sms’je van uw provider om u hiervan op de hoogte te stellen.
Door naar het nummer 1233 te bellen en de stappen in het keuzemenu te beluisteren, kunt u zijn of haar boodschap beluisteren..
U heeft nu heel veel geleerd over voicemail. Het is tijd voor een quizvraag.

SMS'en
In plaats van bellen kunt u ook korte berichtjes naar andere mobiele nummers sturen.
Dat kan heel makkelijk via de berichtendienst WhatsApp. Daarover leert u in les 4 meer.
Maar u kunt ook ook berichten sturen via een app die standaard op uw telefoon is staat: SMS.
SMS staat voor short message service oftewel korte-berichten-dienst. De app die daarvoor nodig is, heet Berichten (of het Engelse Messages). Het versturen van zo’n SMS-berichtje kost wel geld.
Op een iPhone herkent u SMS-app aan een wit spraakballonnetje op een groene achtergrond.
Op een Android-telefoon herkent u de SMS-app aan een wit spraakballonnetje op een blauwe achtergrond.
Kunt u de SMS-app niet vinden, vraag dan iemand om even mee te kijken.

Wat is beeldbellen?
Naast ‘gewoon’ bellen kunt u ook beeldbellen. Op die manier hoort u uw gesprekspartner niet alleen, maar ziet u hem of haar ook op live op het scherm.
Op de iPhone doet u dit met een app die FaceTime heet. Die app is herkenbaar aan een wit videocamera-icoontje op een groene achtergrond. FaceTime werkt alleen als die persoon ook een iPhone heeft.
Op de Android-telefoon heet de beeldbel-app Duo. Deze is herkenbaar aan een wit videocamera-icoontje op een blauwe achtergrond. Duo werkt alleen als die persoon ook een Android-telefoon heeft.

Iemand beeldbellen
Als u de beeldbel-app opent, verschijnt een scherm met uw gespreksgeschiedenis. Door op een naam of nummer te drukken, kunt u opnieuw met die persoon beeldbellen.
Als u niet eerder met die persoon heeft gebeeldbeld, moet u een heel nieuwe sessie starten.
Dit doet u op de iPhone via het plus-icoontje.
Op Android-telefoons typt u de eerste letters van de naam in het zoekbalkje in.
Het beeldgesprek beëindigen gaat op beide typen telefoons hetzelfde: door op het grote rode ophang-icoontje te drukken.
U kunt alleen met iemand beeldbellen die dezelfde app gebruikt.
Dus samen op de iPhone met de FaceTime-app, of allebei via de Duo-app op een Android-telefoon.
Heeft u niet dezelfde app? In dat geval kunt u beter een andere beeldbel-app gebruiken. Met WhatsApp kan het ook. Hoe WhatsApp werkt, leert u in les 4.
Het kan knap ingewikkeld zijn, die beeldbel-uitleg. We stellen u een paar vragen om te kijken of u het goed heeft begrepen.
In de vorige vraag noemden we WhatsApp al. Dit is eigenlijk een berichtendienst, maar je kunt er ook mee beeldbellen.

Gefeliciteerd!
U heeft het les Bellen en sms’en afgerond.
U heeft enorm veel geleerd over hoe uw smartphone werkt.
U kunt nu bellen, telefoonnummers opslaan, telefoonnummers blokkeren, uw voicemail instellen en beeldbellen.
Maar… er is meer. Veel meer!
Er bestaan talloze programmaatjes (apps) waarmee u van alles kunt doen op uw smartphone. Internetten, het nieuws volgen, het weerbericht lezen, de weg vinden in een vreemde stad…
Dat leggen we allemaal uit in de volgende lessen.
Wilt u door met de volgende les? Tik op de doorgaan-knop.
Sorry
Dit lesprogramma is ontwikkeld voor gebruik met een computer of tablet. Probeer het daar eens mee.
Terug naar overzicht